Thijs top 5 beste games 2011
Naam: ThijsForum naam: Thijs
Functie:
Leeftijd: 29
Favoriete genre: RPG
Favoriete console: Xbox 360
Twitter: Facebook:
RPG fans alom keken uit naar een nieuwe Elder Scrolls, Nintento kwam met een helaas teleurstellende 3DS launch. Een vrij magere maar interessante onthulling van de Wii U, Sony toonde voor het eerst de opvolger van de PlayStation Portable, de PlayStation Vita tijdens de E3. En natuurlijk de grootste verrassing van het jaar, een nieuwe Call of Duty!

Killzone 3 komt absoluut op mijn lijstje voor omdat het gewoon een uitstekende shooter is. Prachtige graphics met een zéér vermakelijke singleplayer campaign, en een multiplayer-mode die gewoon behoorlijk verslavend is. Killzone 2 was geen slechte game, maar de game was te donker qua kleuren en de multiplayer mistte iets. De controls waren te sloom, en dit zorgde voor genoeg ergernissen online. Dit is echter allemaal aangepakt en het is te merken, de controls voelen uitstekend aan en het speelt gewoon erg lekker weg.

Deus Ex: Human Revolution is een fantastische game geworden, de recensies op het internet waren laaiend enthausiast en terecht. Toegegeven, ik heb de game nog niet uitgespeeld maar ben goed op weg en de game hoort absoluut in mijn top 5 thuis. Een volwassen verhaal waar genoeg twists en verrassingen inzitten, en waar je regelmatig voor belangrijke keuzes komt te staan. Graphics die weliswaar alles behalve baanbrekend zijn, maar toch absoluut hun werk wel doen.
Het zit hem vooral in de upgrades waaruit je kunt kiezen in de game, ze dienen allemaal ergens voor en je hebt ze ook echt nodig. Verder vond ik de muziek er ook perfect bij passen en vaak ook erg mooi te noemen. Een hoop hardcore Deux Ex fans hadden hun twijfels, maar die bleken onterecht. Des te raarder is het dat je de game nu al voor een prikkie kunt kopen.

Een Zelda game waar je eigenlijk voor het eerst echt om characters geeft, wanneer iemand om jouw hulp vraagt bijvoorbeeld, wil je er echt voor gaan ook. Ik heb dit nog nooit gehad in voorgaande delen, maar absoluut wel in Skyward Sword. De game is nooit te moeilijk, maar ook zeker niet te makkelijk, het is gewoon precies goed. Wel heb ik mij soms blind gestaard op een puzzle, terwijl de oplossing voor de hand lag.
Ik vond de Wii-Motion Plus ook fantastisch werken in de game, wel mag gezegd worden dat het soms niet 100% reageerde maar voor zover als dit soort controls gaan, is het erg goed. Grafisch is het amper baanbrekend te noemen, maar voor de Wii is het gewoon goed. Maar ik moet één ding toegeven, ik ben echt toe aan een volwassen-look in Zelda games. Eigenlijk zoals we zagen tijdens de Wii U tech demo bij E3.

Batman: Arkham City is een waardig vervolg van Arkham Asylum en uiteindelijk gewoon een betere game. De game bied een uitstekende en boeiende campaign, en daarbovenop verschillende sidequests en collectables. Ik heb uiteindelijk alle collectables gevonden, want ik vond dat het gewoon waard.
Ik had mijn twijfels over een open world Batman game, maar dat bleek onterecht want het werkt gewoon super. De graphics zijn fantastisch en behoren gewoon tot één van de mooiste graphics in een videogame dit jaar. Ik heb eigenlijk gewoon alleen maar genoten van de game, en kan niet wachten om te zien wat Rocksteady nog meer in petto heeft voor Arkham City, of anders gewoon hun volgende game.

Nummer 1 is 100% The Elder Scrolls V: Skyrim. Een game waar ik al tegen 80 uur zit, en nog geen enkele guild quest heb gedaan en nog heel erg veel sidequests te doen heb. Ik heb die eerste 80 uur eigenlijk alleen maar rondgelopen in Skyrim, genoten van het landschap en alles wat er in de wereld leeft. Ik hoopte al die tijd al dat bepaalde dingen uit Oblivion eruit gehaald zouden zijn of ten minste verbeterd. En dat is ook absoluut het geval, er is heel erg veel verbeterd en toegevoegd.
Het is een fantastisch iets, wanneer je zoveel tijd in een game kunt stoppen en wetende dat er nog zoveel speciaals te wachten staat. Geen enkele andere RPG of game in het algemeen kan dat bieden, alleen een Elder Scrolls game.

Grootste tegenvaller was Red Faction : Armageddon. Toen de makers lieten weten het over een volledig andere boeg te gooien werd ik al bang. Want het open world idee uit Guerilla was juist zo goed en werkte perfect in de game. Armageddon is gewoon een grote tegenvaller geworden, alles wat Guerilla zo goed maakte zit juist niet in Armageddon. Je kunt dan nog steeds gebouwen en muren slopen, maar het is absoluut niet zo leuk als Guerilla. Het is een vrij standaard en eigenlijk gewoon oninteressante third person shooter geworden, en als we THQ mogen geloven ook gelijk de laatste.

Voor de bezoekers van Facts Community, ik wens jullie een goed 2012.